Gönderen Konu: Bir SID'in yapim asamalari  (Okunma sayısı 2030 defa)

Bir SID'in yapim asamalari

« : 31.10.2006 18:46:38 »
Hızlı düğmeleri aç

Wisdom

İleti: 134

Çevrimdışı
  • ***
  • Full Member
    • Profili Görüntüle
Selamlar,

Yine Hindistan'dayim. Iki gece once ofisteyken aniden SID yapasim geldi ve hemen birseyler yaptim. Dun Vigo ve Hydrogen'e dinletmistim, sagolsunlar guzel seyler soylediler.

Bugun aklima bir fikir geldi: Henuz bu SID'i yeni yapmaya basladigima gore, bir muzigin yapim asamalarini merak eden insanlarla paylasabilirim. Boylece bir muzik nasil olusuyor insanlarin daha iyi bir fikri olur. Ilginc gelir mi bilmiyorum. Ama ilk uc asamayi iletiyorum. Maalesef muzigi yapmaya baslarken aklimda boyle bir fikir olmadigindan cok sık kaydetmemistim asamalari. (Notebook'ta C64 emulator ile calisinca "aman yaptigim sey ucmasin" kaygisi olmuyor haliyle.)

Her bir asama ilgili biraz detay vermeye calisacagim, sorular olursa onlari da yanitlamaya calisacagim, ancak bu thread'i bir SID tutorial'ina donusturmeye simdilik vaktim yok maalesef.

Dosyalar iki parca halinde olacak:

corrupt??.dat
corrupt??.sid

.sid dosyasini SIDPlayer (ya da SID plugin'i destekleyen herhangi baska bir player; XMPlay, WinAMP vb.) ile acabilirsiniz.

.dat dosyasi aslinda rename edilmis bir .prg dosyasi. Bu dosyayi CSDb'den temin edebileceginiz JCH Editor V3.04 (NewPlayer V20.G4) ile C64'te acabilir ve muzigin icerigine ulasabilirsiniz.

Her ne kadar soylemem gerekmese de bu SID'in copyright'i hala bana ait. :-) Henuz release edilmediginden dolayi bir yerde kullanmak ya da icinden bolumler almak istemeniz durumunda once bana bir sormanizi rica ediyorum. (Gecmiste bu konuda dilim yandigindan bunu yazmak zorunda kaldim, kusura bakmayin.)

Sozu cok uzattim. Ilk uc asamayi asagidaki link'ten indirebilirsiniz:

http://kilic.org/download/corrupt01-03.zip

Dosyayi indirip actiysaniz her bir asamaya tek tek bakabiliriz:



corrupt01.dat / .sid

Muzige baslamadan once aklimda olan grand/deep bir sound yaratmakti. Editor'u actim ve basit bir bass enstrumani yaptim. Bu ses ile klavyeden birseyler caldim ve bunu bass ritmi olarak yazdim bir sequence'e. Bass ritmi ortaya cikinca muzik biraz sekillenmeye basladi kafamda.

Ayni nota dizisini kullanarak bir synth arpeggio'su yazdim. Sonra bu arpeggio'yu ikinci bir kanalda, notalari biraz asagiya kaydirarak kullandim, boylece basit bir echo efekti oldu.

Bass sesini biraz kisik tuttum. Bu sayede daha sonra ayni ritmi yuksek sesle caldigimda etkisi daha fazla olsun istedim. Dolgunlugu yakalayabilmek icin once zayifligi aktarmam gerek diye dusundum. Bu ritmi muzigin genel temasi olarak kullanmayi dusunuyorum ve muzigin icinde arada bir bu ritme geri donecegim.

Muzikte fazla tekrar olsun istemiyorum ve progression hizli olsun istiyorum. O yuzden hafiften yankilanan basit bir ritim daha yazdim ve bunu ilk arppegio'lari caldiktan hemen sonra calmaya basladim. Muzigin tonu yavas olmasina ragmen bu biraz hizlica ritim sayesinde bir denge yakalamaya calistim. Bu tip kontrastlari daha sonra da kullanacagim.

Enstrumanlarin programlanmasi, klavyeden birseyler calinmasi, ilk sequence'lerin yazilmasi icin su ana kadar gecen toplam sure: 01:48



corrupt02.dat / .sid

Bass ritminin arasina hi-hat'ler serpistirdim. Bass ritmin akisi yuzunden bu hi-hat'ler istedigim ritmi yakalayamiyor, o yuzden simdilik hosuma gitmese de oyle biraktim. Daha sonra buna tekrar donecegim muhtemelen.

Henuz gecisleri ve ataklari yapmak icin erken olsa da drum baslamadan once tek bir snare ile aklimda olan atagi kismen yapip biraktim. Buna da daha sonra donecegim.

Drum'larin basladigi yerde C64'teki uc kanal sinirlamamasindan dolayi sik kullanilan bir teknigi kullandim: Bass enstrumaninin ilk birkac tick'ine base drum koydum, boylece herhangi bir bass notasi caldigimda once base drum caliyor, hemen arkasindan da bass caliyor. Bu sesi tek basina dinledigimizde bile kulagimiz bu gecikmeyi pek algilayamiyor. O yuzden efektif bir yontem.

2. kanalda hizli ve kesiksiz bir ritim oldugundan o kanali snare'ler icin kullanamam. Bass ritmi bozmamak icin orada da kullanamiyorum, o yuzden snare'leri 3. kanala yazmak zorunda kaldim. Bass ritmi 3. kanala aynen kopyalayip, enstrumani daha gitar benzeri bir ses ile degistirdim. Aralarda da snare oldu. Snare yazmak zorunda kaldigim tick'lerdeki gitar notalarinin eksikligi bass ritmi de ayni seyi caldigindan dolayi hissedilmiyor.

Bass ritmini ayni enstrumanin daha yuksek sesli bir varyasyonuyla caliyorum artik. Ayrica filtre tipini de sesi daha dolgulastiracak sekilde degistirdim. Sesin release'i daha once cok kisikti, simdi onu arttirdim, bunun da dolgunluga faydasi oldu, ayrica biraz yanki varmis gibi oldu.

Gitar icin kullandigim enstrumanin sesi biraz kisik. Basit bir enstruman. Tek amaci bass'i guclendirmek.

Su asamada yumusak bir intro'dan sonra aniden dolgunlasan ve sertlesen bir muzik parcasi var elimde. Ilk bastaki amacima biraz ulasmis durumdayim.

Eger kafamda komple bir parca fikriyle oturmamissam bilgisayar basina, yazdigim birkac ritmin varyasyonlarini bir arada calarak parca nasil devam edebilir anlamaya calisiyorum. Burada da oyle yaptim, ayni ritimleri farkli varyasyonlar ve sirayla calarak muzigin devaminin gelmesi icin kendime fikir vermeye calistim.

Gitar sesini bir oktav ustten calarak muzigin o bolumunde hafif bir cosku ile kizginlik hissini bir arada vermeye calistim. Bu kisim henuz tam istedigim gibi olmadi. Muhtemelen ayni seyi bir oktav daha yukselterek deneyecegim daha sonra.

Varyasyonlardan biri de gitar ritmini alip bunu ring modulation ve synchronization ile caldirmak ve 2. kanal ile karistirmak oldu. Biraz futuristic bir sound oldu gibi.

Bass'in dolgun versiyonu ile intro'daki arpeggio'lari bir arada caldim. Intro'dan daha guzel sound ediyor ama intro'yu yine de daha sessiz ve sade birakacagim sanirim.

Birkac varyasyon daha var, pek soze deger degiller, onlari geciyorum.

Sure: 03:47



corrupt03.dat / .sid

En son olarak cift gitar ve bass bir arada caliyormus gibi denedim. Bu bolum su anda oldukca amator sound ediyor, daha sonra duzeltecegim.

Ayrica, son save'de parcanin sonuna biraz sessizlik ekledim. Loop eden muzikler "bilgisayar muzigi" hissinden kurtulamiyor kanimca. Cogu zaman bu hosuma gitse de bu muzigi direkt loop ettirmemeyi dusunuyorum. Bu is ayrica duzgun bir wav/mp3 export alabilmek icin gerekliydi (SIDPlay'de wav export alabilmek icin export suresini girmeniz gerekiyor.)

Sure: 03:53



Bilmiyorum yazdiklarim ne kadar anlamli ama simdilik bu kadar. Umarim biraz olsun ilginc geliyordur ya da belki birilerine yardimci olabilecek birkac ipucu vardir. Gelen (gelirse :-) ) tepkilere gore bu yazilari biraz daha sekillendirebilirim saniyorum.

Yaziya baslarken de belirttigim uzere teknik detaylara (tick vb.) ve ozellikle de SID ile ilgili detaylara girmiyorum. Bu konularda yeterince bilgi var Internet'te. Onlar hakkinda da yazarsam bu yazi bitmez gibi gorunuyor, biraz da o yuzden ustunden geciyorum. Yine de kafaniza cok takilan bir soru olursa cevaplamaya calisayim. Buraya yazarsaniz ben olmasam bile bilen baska biri cevaplar mutlaka.

Muzige birseyler ekledigimde tekrar yazacagim.

Simdi yazdiklarimi tekrar okudum da cogu cumleyi kotu dil kullanimi yuzunden ben bile anlamadim. :-) Hindistan insani yoruyor, mazur gorunuz.

Sevgiler,

Wisdom / Crescent

Bir SID'in yapim asamalari

« Yanıtla #1 : 31.10.2006 19:19:26 »
Hızlı düğmeleri aç

spaztica

İleti: 1.493

Çevrimdışı
  • Administrator
  • *****
  • Hero Member
    • Profili Görüntüle
foruma katılımını özlemiştim...

güzel bir yazı olmuş, eline sağlık... hiç müzik üzerine gelişimini gösteren bir yazı okumamıştım; değişik oldu.
aslında dediğin gibi, bir müzik tutorial'ı keyifli de olurdu hani... ama yoğunluğun ve yorgunluğundan dolayı başka müzisyenlerin el atmasını beklerim.

özellikle de benim gibi, müzik bestelemekten hiç birşey anlamayan biri için insider-view okumak, müziği dinlemek dışında bir bakış verdi.

sağol...

Bir SID'in yapim asamalari

« Yanıtla #2 : 31.10.2006 20:22:25 »
Hızlı düğmeleri aç

Hydrogen

İleti: 932

Çevrimdışı
  • 7DX Organizer
  • *****
  • Hero Member
    • Profili Görüntüle
    • http://www.glance.ws
Selam Wisdom. Müzik daha önceden söylediğim gibi çok cool başladı. (En taviz vermeyenler tadında:)) Sesler çok oturaklı. Bass sound kulağı dolduruyor. Çok hoş bir his. Devamını heyecanla bekliyorum.

Anlatım kısmı ise çok zevkli. Bir çırpıda okudum. Forumda böyle yazıların eksikliğini, bunu okuyunca tekrar hissettim.  Eline sağlık çok güzel olmuş.

Bir SID'in yapim asamalari

« Yanıtla #3 : 31.10.2006 23:30:55 »
Hızlı düğmeleri aç

vigo


  • Ziyaretçi
heyyo wisdom! müziği ilk dinlediğimde, ofiste kulaklıkla, "ohaa" dedim "bass" ı duyunca... "way" dedim, "acaba gerçek sample mı bu bass acaba", hatta sanada real-time bu reaction'ı yapmıştım. belkide scenemizin son c64 composer'larından biri olduğunu düşünüyorum. umarım bu güzel "tune" larını, aynı güzellikte intro/demo'larla süslersin. biraz sonra tek tek hepsini dinlicem ve yarın da review edicem.

not: şuan x2000 ve x2006 capture ları atıyorum hd'ye. yarın ofiste dvd'ye basıcam. bu ne demek? demekki önümüzdeki günler, yeni bi scene meetingine gebe...

Bir SID'in yapim asamalari

« Yanıtla #4 : 19.12.2006 22:50:33 »
Hızlı düğmeleri aç

nightlord

İleti: 1.085

Çevrimdışı
  • Administrator
  • *****
  • Hero Member
    • Profili Görüntüle
    • http://www.nightnetwork.org
Sonunda bugun isyerindeki makineye sidplay kurup bu parcayi dinleyebildim. Daha sonra yorum da yaparim herhalde bir ara ama once cok onemli bir sorum var.
 
Abi su ring modulasyon nedir. kullandigin yer neresi. corrupt2 veya 3 userinden su su saniyeler arasi diye belirtebilirmisin?
 
Bi de dedigim gibi nedir yani ring modulasyonu tam olarak sese etkisi ne? iki ses mi kullaniliyo? nedir?
 
Simdiden tesekkurler :)