Gönderen Konu: Mega Drive nasıl bu kadar hızlı olabildi?  (Okunma sayısı 16067 defa)

Mega Drive nasıl bu kadar hızlı olabildi?

« : 14.01.2011 09:41:13 »
Hızlı düğmeleri aç

wizofwor

İleti: 83

Çevrimdışı
  • **
  • Jr. Member
    • Profili Görüntüle
Scate'in C64 Sonic hakkında yazdıklarını okuduktan sonra (C64 Sonic başlığı)  Mega Drive donanımını merak ettim ve biraz araştırdım.

Sonic bildiğiniz gibi SEGA'nın kendi yazılım geliştirme ekibi tarafından yeni makinanın (Mega Drive) hızını göstermek için kodlanmış bir oyun. Bunu da çok iyi yaptı. O dönemde Nintendo olsun, Amiga olsun rakip platformlarda bir benzeri yok.

Bu hızı sağlamak için Mega Drive'da özel ne vardı? Ben bu sorunun cevabını bulamadım. 7.67MHz 68000, 3.58 MHz Z80 (Ses ve Master Sistem oyunları için), 64K work RAM (68000), 64K video RAM, 8K work RAM (Z80), 1K license ROM, Ses için Yamaha YM2612 ve TI SN76489, Video için TI TMS9918 tabanlı VDP çipi.

VDP'nin özellikleri ise 3 backplane kullanması ve 80 sprite basabilmesi. Başka bir numarası yok.

Amiga'dan bildiğimiz blitter, copper vs. özelliklerin hiç birisi yok. Bu durumda Mega Drive'ın hızı nerden geliyor? Burdan iki tane soru çıkıyor.

1) O zaman biri çıkıp kassa Sonic'in bire bir kopyasını Amiga'da kodlayabilir miydi? 64'deki Mario-Giana olayının bir benzeri yapılabilir miydi?

2) Benzer kalitede oyunları çalıştırabilen bir konsol hiç bir custom çip kullanmadan yapılabiliyorsa. Hi-toro'cu abilerimiz boşuna mı kastılar bu kadar. Ses hesapları için bir Z80 atıp, başka hiç bir custom dizayn yapmadanda olayı halledebilirler miydi?

3) Yoksa kaçırdığım birşeyler mi var?

Mega Drive nasıl bu kadar hızlı olabildi?

« Yanıtla #1 : 14.01.2011 11:21:46 »
Hızlı düğmeleri aç

endo

İleti: 687

Çevrimdışı
  • Administrator
  • *****
  • Hero Member
    • Profili Görüntüle
    • http://www.moldibi.com
Megadrive'in ozelliklerini bilmiyorum, 68000 islemci, 80 sprite felan iyiymis baya.
Amiga'da sonic'in yapilamamasi icin bir sebep yok aslinda, Amiga'daki Super Frog oyunu benzer bir oynanisa sahipti: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=LZfX-EvDeNc[/ame]
gerci bu videodaki abi biraz yavas oynamis, normalde yaldira yaldira kosarak bitirirdik levellari.
Sanirim Sega, Sonic'in haklarini diger firmalara vermedi, o nedenle cikmadi baska platformlarda. kendi platformlarini promote etmek icin oyle yaptilar belki.

64'te bu hizda bir oyun yapmak (bu grafiklerle) cok zor tabii, ama Amiga icin (ozellikle 1200 icin, dikkat ederseniz superfrog a500'de) cok zor oldugunu zannetmiyorum.
- endo of glance -

Mega Drive nasıl bu kadar hızlı olabildi?

« Yanıtla #2 : 14.01.2011 11:29:53 »
Hızlı düğmeleri aç

skate

İleti: 5.245

A Sinner Scener
Çevrimdışı
  • Administrator
  • *****
  • Hero Member
    • Profili Görüntüle
    • http://www.akaydin.com/
@wizofwor: öncelikle "skate", "scate" değil. ben sana "wizofwar" diyor muyum? ;)
 
Elbete ki Amiga'da (standart Amiga 500) Sonic'in alası kodlanabilir. C64'deki Mayhem In Monsterland'i düşünecek olursak Sonic'in C64 kodlanması da pek de uzak ihtimal değil. Elbette ki C64'ün bazı limitleri sorun yaratacaktır ancak Amiga bu iş için gerekenden fazlasını sunuyor. Mega Drive hakkında pek birşey bilmiyorum ancak Amiga'dan çok fazla güçlü özellikleri olacağını sanmıyorum. birtek 80 sprite basabilmesi eğer spritelar serbestçe yan yana da basılabiliyorsa çok güçlü bir özellik, o kadar.
« Son Düzenleme: 14.01.2011 11:34:52 Gönderen: skate »

Mega Drive nasıl bu kadar hızlı olabildi?

« Yanıtla #3 : 14.01.2011 16:05:33 »
Hızlı düğmeleri aç

wizofwor

İleti: 83

Çevrimdışı
  • **
  • Jr. Member
    • Profili Görüntüle
@skate: Ben wizofwar'dan wiz'e kadar çok çeşitli varyasyonlara alışığım aslında :p

Benim hatırladığım Soccer Kid'de de bayağı bir yardırabiliyorduk. Hatta, bir taraftan yardıra yardıra koşarken diğer taraftan isabetli şutlarla ortalığı birbirine katıyorduk hatta. Bu durumda birinci soruyu geçmiş oluyoruz yani yapılabilirdi.

Peki ikinci soru? Hiç bir custom chip'i olmayan bir makina da aynı şeyler yapılabiliyorsa Amiga'daki custom chiplerin kolay kodlama dışında hız anlamında hiç bir faydası olmuyor mu bize? Ben şu VDP chipine biraz çalışayım. Belki copper, biliter tarzı üniteler chipin kendi içinde vardır da rahat ederim :)

Mega Drive nasıl bu kadar hızlı olabildi?

« Yanıtla #4 : 14.01.2011 19:00:27 »
Hızlı düğmeleri aç

endo

İleti: 687

Çevrimdışı
  • Administrator
  • *****
  • Hero Member
    • Profili Görüntüle
    • http://www.moldibi.com
Dediğin gibi belki VDP çipinin içinde farklı grafik işlemlerini yapabilen birimler vardır. Konuyla ilgili öğrendiklerini burada paylaşırsan sevinirim.
Örneğin Amiga'daki blitter işlemi custom chiplerden biri tarafından yapılıyor, ancak modern grafik kartlarında ek çip olmadan blit işlemleri yapılabiliyor (ya da belki grafik kartlarında da blit için farklı çip vardır ama kim nerden bilecek).

Custom chiplerin en önemli faydası CPU'dan bağımsız çalışmalarıydı, bu durum özellikle multi tasking bir işletim sistemi için çok kullanışlıydı.

Örneğin, copper tümüyle custom çipler tarafından kontrol ediliyor, 1 bitplane (2 renkli) ekran açıp her satırda (hatta istersen her 16 pixelde) ekranın rengini değiştirip 4096 renkli bir ekran (plazma efekti örneğin) yapabiliyordun, işin güzel yanı bu işlemin CPU'nun 1 cycle'ını bile yemiyor olması.

Ek bilgi: Amiga'da raster bar yerine copper bar denmesi ve plazma yerine genelde copper plazma denmesi bundandır.

Daha da güzel kullanımı, copper; blitter registerlarına yazabiliyor, blittler hafızada blok kopyalama yapabiliyor. Bu şekilde yine hiç CPU vakti harcamadan "hafızanın şurasını her taramada şuraya kopyala" diyebilirsin, hatta blitter modulo desteklediğinden, dikdörtgen bir alanı da kopyalayabilirsin, ekranın bir alanını bir başka alana örneğin. Copper kendi içinde loop'a sokulabildiğinden onu bi kere tetikledin mi bi daha dokunmadan sürekli çalışabiliyor.

Benzer şekilde ses registerlarına da yazma işlemi yapıp onları da loopa sokabiliyorsun.

Tabii günümüz PC'lerinde artık, grafik kartı, gpu, ses kartı, vs. her birlikte bu işi yapıyorlar. O zamanlar muhteşem bir kolaylıktı. (Hala da öyle:) )
- endo of glance -

Mega Drive nasıl bu kadar hızlı olabildi?

« Yanıtla #5 : 14.01.2011 20:00:42 »
Hızlı düğmeleri aç

wizofwor

İleti: 83

Çevrimdışı
  • **
  • Jr. Member
    • Profili Görüntüle
Pek birşey bulamadım ama genelde VDP'den işlemci olarak bahsediliyor. Sprite çevirme özelliği varmış onu öğrendim. Muhtemelen bazı işleri CPU'dan bağımsız yapma yeteneği de var.

Mega Drive nasıl bu kadar hızlı olabildi?

« Yanıtla #6 : 15.01.2011 23:30:58 »
Hızlı düğmeleri aç

einhander

İleti: 55

Çevrimdışı
  • **
  • Jr. Member
    • Profili Görüntüle
megadrive hardware tasarım olarak arcade makine özelliklerini içeriyor.Amaç gayet açık bir oyun konsolu.Amiga ise Birbilgisayar ama konsol kalitesinde grafik ve ses hardware sahip fakat bu zellikleri iyi kullancak programcı olmak gerekiyor.Yanlış hatırlamıyorsam ilk 16 bit sistemler çıkıtğında ocs chipset 32 renk desteği veriyordu.Megadrive 320*256 512 renkli paleti 64 renk seçeneği.3 ayrı layer'da çalışma imkanı ve layer scroll yapması birde 80 sprite basması birde 8 kanal ses vermesi.kartuş içinden hızlı veri transferi kapasiteleri 512 kb den 4 MB  kadar olması.Oyun tasarım yapmak bilgisayara göre daha kolay sebebi ise tile base engine ile grafikler oluşturuluor.Arcade oyunların aynı tasarımı kullanıyor. buda oyunların uyarlabirliğini artırıyor.

Mega Drive nasıl bu kadar hızlı olabildi?

« Yanıtla #7 : 29.01.2011 18:04:17 »
Hızlı düğmeleri aç

stranger

İleti: 241

Çevrimdışı
  • ***
  • Full Member
    • Profili Görüntüle
Amiga'da sonic'in olmadığını bilmiyordum. Fakat firmanın bir satış stratejisi olabilir. God Of War'ın sadece playstationda olması gibi. O yıllardaki rekabet vb. durumları incelemek gerekir.