35
« : 24.12.2013 12:39:37 »
12. 7DX Partisini geride bıraktık. İlk başladığımızda bu kadar uzun süre devam edebileceğimizi tahmin edebilirmiydik bilmiyorum. Ancak 7DX hep alacağımız zevki düşünerek yaptığımız bir “pure spirit” organizasyonu idi, herhalde hala zevk alıyoruz ve bu sebeple hala yapıyoruz. Gelecek nasıl şekillencek, 7DX’ler 7EX’lere tıransfer olurmu bunu şimdiden söylemek güç, ancak harika bir parti geride kaldı. Ve bu partilerde yaşananları unutmadan, taze taze tarihe not düşmek gerekli.
Öncelikle bu sene 7DX’in hazırlık süreci son derece sıkıntılı geçti desek yanlış olmaz. Parti öncesinde ters giden pek çok şey oldu ve hatta terslikler parti süresince de yakamızı bırakmadı. Ancak scenein melekleri bizi koruyor olsa gerek ki hiç bir terslik partide önemli bir aksaklığa neden olmadı.
Yaşanan sıkıntılardan bahsetmek gerekirse;
Skate’in PC’si partiden bir gün önce göçtü. Caisson’un compo makinesine Windows 7 kurulamadı. Hatta Caisson’un yoğun iş programı dolayısı ile kurulum işleri parti gününe sarktı. Bu aksiliklerden dolayı, partinin ilk günü dev ekrana bağlayacak PC bulamadık ve ilk gün akşama kadar Demo yayınlayacağımız yerde, soft müziklerle ortamı kurtarmaya çalıştık. Ayrıca Windows 7 gerektiren stuff çıkmasın diye dua da ettik.
Bir başka aksilik Compec’in eşyalarını araba ile taşınırken yaşandı. Cuma akşamı 17:00 gibi Compec 7DX 2013 sorumlusu Pınar’ın direktifi ile Boğaziçi Üniversitesi güney kampüsüne ulaştık. Önce kokteyl masaları alınacaktı öncelikle. 4 masanın 2 tanesini arabaya sığdırabildik. Ancak kampüs kapısına doğru yollandığımızda garip bir trafik yoğunluğu olduğunu gördük. Yanımda Compec’den Mustafa vardı, böyle bir trafiğin normal olmadığını söyledi. Kapıya vardığımızda ise, eylem olduğunu(ne için olduğunu hala bilmiyorum, ama ülkemizde eylem yapanlar genelde haklı oluyorlarJ) Toma’ların falan pozisyon aldıklarını fark ettik. Kampüse giriş tamamen kapalı idi, çıkış ise açıktı. Masaları kuzey kampüsüne bıraktık ama kalan eşyalar için döndüğümüzde içeri giremedik. Compec’den arkadaşlar masaları sırtlanıp kapıya geldiler. 2nci sevkiyatı bu şekilde hallettik. 3ncü sevkiyatta Compec odasındaki eşyaları taşıyacaktık. İçeriye normalde giriş olmayan, Boğaziçi Üniversitesi’nin arka sokaklarından dolanarak, kale kapısı diye bir yerden girdik. Neyseki görevli hiç zorluk çıkarmadı. Tabii compec’in eşyaları için benim emektar Nissan Almera N16′ım küçük geldi, aslında Compec’in daha önce belirtmedikleri şekilde kamyonete ihtiyaçları olduğunu düşündümJ Compec başkanlarından (bir ton titleları var hatırlayamadım) Hande, kulüp odasında ne var ne yoksa nerdeyse hepsini aldı. Arabanın bütün hacmini doldurduk. Geri geri gitmede yer yer sıkıntılar yaşak da ekipmanları sağ salim, biber gazı vs. yemeden Kuzey Kampüsüne ulaştırdık.
Diğer bir aksilik, parti streaming ekipmanının getirilmemiş olmasıydı. Malesef 7DX 2012 gibi kaliteli bir internet yayınından 7DX 2013 mahrum kalmıştı.
Ve en büyük aksilik, network’den sorumlu görevlinin hafta sonu bütün interneti devre dışı bırakıp gitmesi idi. Cumartesi günü, 7D4′den beri yaşadığımız en büyük internet erişim felaketi vuku buldu. Ayrıca intranetin de çalışmaması, cumartesi akşamı yapılması gereken yarışmaların pazar gününe ertelenmesine neden oldu.
Aksilikleri bir kenara bırakırsak partiden bir kaç gün önce, Compec’den Pınar’ların özel ricası üzerine Mario Cutout’u (Baş geçirilen resim) yaptım. Gerçi Pınar’ların tasarımdan farklı oldu. Ama çekilen resimler tatmin edici komiklikte çıktılar.
Parti öncesinde Endo ve benim, Compec ile yaptığımız toplantıdan bahsetmek istiyorum. Bildiğiniz gibi, Compec, Boğaziçi üniversitesi öğrencilerinin kurduğu bir bilişim kulübü (namı diğer bilgisayar kulübü). 7DX organizasyonu, 7d6’ya katılmış Boğaziçi Üniversitesi öğretim görevlilerinden sevgili Şükrü Kuran sayesinde, Boğaziçi üniversitesine taşındı. 7d7 ve 7d8’in ardından 7d9 ile birlikte Compec de organizasyona dahil oldu ve 7dx organizasyonlarının çehresi değişti. Compec, çok sayıda öğrencinin desteğini bünyesinde barındırıyordu ve organizasyona tam destek vermeleri ile, free yiyecek-içecek olayı 7dx’in standardı haline gelirken, temel organizasyon, mekan ayarlanması, tanıtım, sponsor bulunması gibi önemli konularda majör destekçi konumuna geldi. Ayrıca partinin 70-80 katılımcıdan 160-200 katılımcıya ulaşmasında, Compec sayesinde Boğaziçin Üniversitesi öğrencilerinin partiyi sahiplenmelerinin ve her partiye iştirak etmelerinin rolü de büyük.
Ancak bazı konular var ki, parti öncesi yaptığımız toplantıdan önce pek idrak edemediğimi fark ettim. Öncelikle maddi sponsor davası bu senenin baş konularından biri idi. Taleworlds(Mound and Blade’in yapımcısı) bu sene önemli bir hamle ile, organizasyona sponsor olmayı teklif etmişti. Ancak bu sponsorluk teklifi partiden 2-3 hafta önce bize ulaşmıştı. Bu süre, partinin biz core-organizatör yani “7dx organizasyonunun scener bölümü” tarafından en çok önemsenen konu olan, ödüllerin açıklanıp, parti stufflarına etki etmesi için son derece yetersizdi. Boğaziçi Üniversitesi kuralları ile ilgili bir takım mevzuatlar, bu sponsorluk davasında bazı pürüzlere yol açıyordu.
Biz de bu pürüzlerle ilgili olarak sponsorluğun zaten stuff üretimine çok katkıda bulunmayabileceğini ve en kötü ihtimalle seneye aktarılabileceğini vs. konuştuk. Ancak bu sürede Compec’in bu tarz bir sponsora ne kadar ihtiyacı olduğunu öğrenmiş olduk. Her sene parti ile ilgili masraflar nedeni ile kulübün maddi olarak 7-8 ayda toparlanabilecek bir yükün altına girdiğini bize belirttiler. Bütün o bedava ikramlar, üyelere bastırılan t-shirtler, görevlilerin hafta sonu katılsalar da katılmasalar da masraflarının karşılanması vs. tamamının Compec’in kasasından çıktığını anlattılar. Biz de, masrafları kısmayı önerdik. Bu esnada Compec ve öğrenciler açısından ikramların, t-shirt’lerin vs. ne kadar önemli olduğunu, öğrencileri bu şekilde çektiklerini, 7dx’in böyle bir üne kavuştuğunu ve bu ünün onlar için ne kadar önemli olduğunu işittik. Yani biz ne kadar demoparty’nin “demo” kısmı ile ilgiliysek compec’li öğrenciler de o kadar “party” kısmı ile ilgililerdi. Bu olayı anlatışlarındaki içtenlikten de çok etkilendik. Sonucunda Taleworlds’un sponsorluğu Compec’in yükünü önemli ölçüde azalttı.
Ayrıca, katılımcı sayısının sürekli artması ancak scener ve scene ürünü sayısında kayda değer bir gelişme olmaması konusunda endişelerimizi dile getirdik. En azından Compec’den ve BOUN’den ilgilenenlere, bir programlama ve piksel grafik workshop’u gerçekleştirmeyi teklif ettik. Çok hoşlarına gitti. Partiden önce gerçekleştirilecek bu workshop’lar “kar yağışı” nedeni ile parti içerisinde müsait bir zamana ertelendi. Piksel compo için zaman bulamadık ama Purebasic workshop’u yapıldı ve partide bir stuf çıktı. Ayrıca wikipedia gibi önemli ortamlarda partinin ve scene’in tanıtımının yapılmasını da bilinçlendirme çalışmaları kapsamında ortaya attık. Seneye bununla ilgili bir şeyler yapılabilecek.
Partinin hemen sonrasında compec organizatör ekibi ile konuşurken “güzel oldu ama bu sene Algida yoktu. Açıkçası Algida’nın olmadığını öğrendiğimizde yıkıldık” cümlesini kurdular. Ben de dedim ki “demo çıkmadı yıkıldık demenizi anlarım ama arkadaşlar, 6 senedir demoparty düzenliyorsunuz, Algida gelmeyince yıkıldım ne demek” Ardından “biz çok bilmiyoruz ki demolar konusunda, eğitim vs. verseniz” yanıtını aldım. Kısaca parti öncesinde istediğimiz “scene konusunda bilgili katılımcılar” davasının ve Compec’in sürekli değişen yönetici ve üyelerini bilgilendirecek bir “bilgi aktarımı” yöntemi geliştirmenin önemini bir kez daha idrak ettik.
Gene 7dx 2013 öncesi yapılan toplantılarda ve parti esnasında 2014 ile ilgili bazı fikirler de konuşuldu ancak bu başka bir makalenin konusu olabilecek kadar uzun.
Tekrar 7dx 2013’e dönersek, öncelikle bu partide, senelerce idrak edilmesine çalıştığımız bir konunun sonunda bilincine varıldığını gördük. Biz 7dx partilerinin Türkiye’de görsel programlama, grafik, müzik vs. gibi konularda bir yetenek havuzu olduğunun fark edilmesini isterdik. Sponsorlarımıza, “bakın geleceğin developerları, bu partide bir araya geliyor” şeklinde tanıtım yapardık ancak genelde pek anlaşılmazdı. Bu sene 7dx’de, kendi firmaları için yetenekli eleman arayan firmalar dahi mevcuttu. Öncelikle 7d5’den beri 7dx’in müdavimi olan Özgür Soner (Madbyte Games Executive Prodüktör) her sene verdiği seminerlere bir yenisini ekledi. Gene Ali Erkin (Taleworlds İletişim Direktörü) hem 7dx’e Taleworlds’ün sponsor olmasını sağladı, hem de Taleworlds’ün projeleri hakkında bilgi verdi. Ayrıca ismini hatırlayamadığım yabancı bir katılımcı, firması için yetenekli elemanlar arıyordu. Velhasıl, seneye yani 7DX 2014’de, GDC kadar olmasa da (Game Developers Conference) 7dx çatısı altında, firmalarda çalışanlar developerlarla, yetenekli gençleri bir araya getiren mini bir meeting düzenleme planını uygulamanın mantıklı olacağını düşündüm. (Bunu Özgür’le 2 sene önce konuşmuştuk) Artık scenerların yaş ortalaması da arttığı için, bir çoğunun kendi firmaları da mevcut veya çalıştıkları firmalarda önemli yerlerdeler, bu da imkanlarımızı arttırıyor. (Mesela Skate, Beaker Entertainment’ı kurdu)
Özgür Soner ve Ali Erkin’in seminerleri ile birlikte, Furkan Bakır’ın oldukça ilgi çekici 3d Printing semineri de canlı uygulamalar ile partiye renk kattı. Açıkçası çıktıları gördükten sonra bir 3d Artist olarak bayağı heyecanlandım.
Akşam başlayan klasik oyun yarışmasına oyun seçmek ve makine hazırlamak bu sene oldukça zorlandığım olaylardan biri idi. Açıkçası 7d4’den beri aralıksız gerçekleştirdiğimiz “Klasik oyun yarışmaları”na her sene farklı oyun bulmak oldukça zor bir hale gelmeye başladı. Oyunun 3-5 dakika içerisinde sonuçlanacak kadar hızlı, parti mekanında hiç oynamamış insanların adapte olabileceği kadar basit, hilecileri ön plana çıkaracak oynanış abuse’ları içermeyecek kadar iyi tasarlanmış (Barbarian mesela tekmenin lüzumsuz güçlü olması nedeni ile bilenler arasında kılıç dövüşünden çok tekme savaşına dönüşüyor), elimizdeki sınırlı ekipmanı parçalamayacak kadar Joystick Friendly (Asla Dechatlon veya Combat School oynatmayacağız) ve yayınlandığı dönemde iyi bilinecek kadar klasikleşmiş olması gerekiyor. Açıkçası birbirine karşı yarışılan oyunların sonuna geldik. Kickoff 1, maalesef 10 dakikalık sürenin kısaltılamaması nedeni ile oynanamadı bu sene. Falcon Patrol da oyuncular düşündüğümden daha başarılı olsalar da (oyun süresi biraz uzadı) genel olarak zevkli bir compo oldu. Enteresan bir anektod, Falcon Patrol turnuvasını kazanan İlker Görkem arkadaşımızın, tesadüf eseri compo için remake’ini yaptığı oyunun da Falcon Patrol olması. İlker gene de kolay kazanmadı. Pek çok zorlu rakibi vardı. Yeni nesilden de başarılı Falcon Patrol oyuncuları çıktı.
Akşam ikramı gerçekten güzelmiş. Ben kaçırdım maalesef. Parti süresince herhangi bir aç kalma sıkıntısı çekmedim ki bu sene hiç dışarıdan yemek söylemedim. Çok sağlıklı beslendiğim söylenemez ama, bir Yoga master gibi düşünürsek, ruhun beslendiği durumlarda bedensel gıda eksikliğinin çok da bir önemi olmadığını belirtebiliriz.
Ayrıca bu sene gece yarısı, Compec’den elemanlar, kapı girişinde eğlence düzenlediler. Müzik ve dans ile birlikte, “real party outside” mottosunu 7dx’de yaşattılarJ Skate ve Endo ise yaptıkları bir animasyonla bu party’i renklendirdiler. Bu sene partide daha çok eğlenildiğine tanık olduk, katılımcılar sonunda bunun gerçek bir parti olduğunu anladılar J
Parti süresince çok sayıda kişi ile muhabbet ettim, hepsini hatırlayamayacağım. Sabahleyin Kadem’le 1541U’da demo izledik. Ref’le scene konusunda bayağı uzun muhabbet ettim. Scene’deki genel hype ve adaletsizlik konuştuğumuz konulardan aklıma gelen bir tanesi. Gene Lw3d ile, CG(Computer Graphics) alemlerini çekiştirdik. Eski ve yeni arasındaki farklılıklar, sürekli çıkan toollara ayak uydurma zorunluluğu, forumlara dadanan abuk tipler vs. Joker’a demosu için 1000’lik alana sığacak müzik bulamadım maalesef. 1000’lik alana ancak radyo cıngılı olur Joker’ciğimJ Matahari ile Türkiye’deki developement ortamları ile ilgili bir terapi muhabbeti yaptık. Arada Ragnor’da katıldı muhabbete. Ayrıca eski dostum Bager’le bayağı muhabbet ettik. Çeşitli üniversitelerde ve yüksek okullarda öğretim görevlisi olarak çalışan Bager’le demoscene’e stuff üretmek amacı ile denetimini biz scenerların yapacağı demo ödevleri vermeyi kararlaştırdıkJ Bir de süper Wild yayınladı Bager, tam scene styleJ Arada eski organizatörlerden Bakkada’nın uğraması güzel sürpriz oldu. Ayrıca Drey de sürpriz güzellikte bir çalışmasını dinletti. Parti süresince beste yaptığı için pek muhabbet edemedik gerçi Drey’le. Domino ile Zomco ve Zonguldak ekibi ile ilgili muhabbet ettik. Bu Zonguldak, silikon vadisi gibi bir yer, taşı toprağı yetenek arkadaşJ Scene’e geri dönmeye karar veren ve beni çok mutlu eden Digahole ile 1541 U’da onun sevdiği demo tarzının, henüz izleme imkanı bulamadığı modern? örneklerini izledik. Ayrıca gene oyun geliştirme sektörü hakkında bayağı muhabbet ettik. İmkan bulduğunda mutlaka katılan önemli isimlerden Impetigo ile muhabbet ettik, kendisi Python’larımdan birini tamir etti. Nightlord ile webcam üzerinden muhabbet etme şansı bulduk.
Gökhan (super Zbrush staff), İKV gamemaster Nihat, İKV Gm’lerinden Captain Atx, eskiden Turbo’nun yaptığı işi yani realtime pixellemeyi artık kendisi yüklenen grubumdan Arcane, İlker Görkem, Commodore Fan, Axon/Return, Axon/Bronx(kendisi her sene bir yolunu bulup katılır), Spaztica, Ufuk Çetinkaya ve bir sürü kişiyle muhabbet ettim, şu anda hatırlayamıyorum. Tabii ki, yoldaşlarım Endo ve Skate ile maksimum organizasyon geyiği yapmışızdır.
Partinin bana göre en büyük eksikliği neydi? Datura’nın olmayışı. Datura bu partiye katılmayarak, seneden seneye azalan 7dx katılımına nokta koydu. Böylece bütün partilere katılan kişi sayısı 2’ye düştü (ben ve Skate, Endo bir partiyi askerlik dolayısı ile kaçırmıştı) Her sene muhabbet ettiğim insanlardan Alcofribas gene eksikliğini hissettiğim bir isimdi. Bu sene Beast de işleri dolayısı ile katılamadı. Uzun süredir katılmayan Vigo, Turbo, Wisdom vs. saymıyorum zaten, onlarsız parti gerçekten hep eksik olacak.
Son olarak compolara değinmek istiyorum. Bütün compo ürünlerini ayrı ayrı inceleyecek olmakla birlikte, gerçekten beklediğimden daha iyi bir compo izlediğimi belirteyim hem ürünlerin sayısı hem de kalitesi açısından. Hatta kalitenin bu sene sayıyı solladığını görüyoruz. Infect’in demosu, Joker’in demosu ve Nightlord’un compo filleri ile democompo bu sene yeterli katılıma ulaştı. Game compo gerçekten çekişmeli geçti, çok sayıda bitmiş oyun vardı ve oyunların kalitesi ortalamanın üzerindeydi. Wild, Pixel ve Freestyle art kategorilerinde 2 şerden 6 katılım olmakla beraber bu entrylerin hepsi çok kaliteliydi kanımca. Mp3 ve Chipmod müziklerin ortalama kalitesi oldukça yüksekti. Ayrıca seneler sonra ilk kez bir scripting katılımı ile karşılaştık.
Ve 200 barajını aşan sayıda katılımcısıyla, eğlencesiyle, yemesi içmesiyle, yeterli katılım ve yüksek kalite içeren composu ile 7dx 2013, harika bir parti olarak hafızalarımıza kazındı. Başta Compec olmak üzere emeği geçen herkese, sponsorlara, katılımcılara ve yarışmacılara teşekkür ederim.
Hydrogen