genel > Tanışma

alobarnon

<< < (2/3) > >>

alobarnon:
hahaha ağustos böceği ile karıncaya doğru gidiyoruz  ;D  ;D

nightlord:

--- Alıntı yapılan: alobarnon - 05.01.2014 00:46:22 ---
--- Alıntı yapılan: nightlord - 03.01.2014 23:14:56 ---Ancak gerek oyun programlama gerek demo üretme alanlarında pekçok disiplinden insanla konuşup çalışabilecek kadar o disiplinleri bilmenin avantaj olduğunu düşünüyorum

--- Alıntı sonu ---

şu kısımda yazdığınızı da aklımın bir kenarına ayrıca not ediyorum, fakat, sanki burada epey sislendirilmiş bir iğneleme hisseder gibi oldum, eğer haklıysam nerede hata yaptığımı açıkça söyleyebilirsiniz bu tür alınganlık sorunlarım yoktur, hodri meydan eleştiriye açığım, yardımcı olmaya çalıştığınız apaçık ne de olsa, şimdiden teşekkürler  :D

--- Alıntı sonu ---

En ufak bir iğneleme amacım bile yoktu valla. Hatta sen böyle deyince tekrar tekrar okudum, hala neresinden iğneleme çıkardığını da göremedim :) Ama iletişimde bence "sen beni niye yanlış anladın" diye birşey yoktur. Çünkü sen beni yanlış anladığında zaten ben başarısız olmuşum demektir. O yüzden bir iğneleme algıladıysan özür dilerim, inan öyle bir niyetim yok. Heinlein'in bahsettiği yaklaşımın oyun ve demo yapımına iyi uyduğunu düşündüğümü ifade etmeye çalışmıştım.


--- Alıntı yapılan: ray - 05.01.2014 03:31:34 ---Her şeyi bilmek veya çoğu şeyi "yeterince" bilmek, benim gibi ortalama zekaya sahip insanlar için mümkün değil mesela.
"Çok zekalıyım bildiğiniz gibi değil, dedem bana eskişehir'li aynştayn diyor" gibi bir mevzu yoksa, bir kaç şey üzerinde uzmanlaşarak başarı hedeflemekten başka şansı olmaz insanın.

--- Alıntı sonu ---

Bence Heinlein'in sözünde listelenen şeyler bu yüzden çok dikkatli seçilmiş. Birde sözün orjinalinde "specilazation" kullanılıyor, ve bulduğum bu çeviri onu "uzmanlaşma" olarak Türkçeleştirmiş. Bence uzmanlaşma tam doğru çeviri değil ama önerebileceğim alternatif Türkçe kelime de yok. Bazı temel hayati şeyleri (gerek teknik yetiler gerek duygusal yetiler) yapamayacak kadar bir alana "özelleşmek" anlıyorum ben buradaki "specialisation"dan. 

Neyse velhasıl sözü savunacak halim yok, benim sözüm de değil ben tam olarak inandığımı da söyleyemem :) ama insanın zaman zaman kendisiyle sohbetlerinde tartışma başlatıcı olarak faydası var bence :)

skate:
Öncelikle tekrar hoşgeldin Alobarnon.

Birden fazla uzmanlık alanı yaratmaya çalışmakta hiçbir sıkıntı yok. Ama belli bir konuya yeteneğin yoksa da zorlamanın alemi yok. Yeter ki o konuda öğrenmen gerektiği kadarını öğrenmeyi ihmal etme. Yazacaklarımın ana fikri budur. Kendi tecrübelerimden örnekler vermek isterim sana.

Ben gerçek hayatta gitar çalan bir insan olsam da bilgisayar üzerinde tracker kullanarak müzik yapmayı becerememişimdir. Commodore 64'de pixel grafik çizmek küçüklüğümden beri çok hoşuma giden bir şeydir. Ama birkaç deneme yapmış olmakla birlikte bu konuda da bir başarı gösterememişimdir. Benim açımdan en olumlu sonuç veren şey yeterince yetenekli olmadığım konuları hızlıca kabullenip, vakit kaybetmemek olmuştur. Benim iddialı olduğum tek konu kod yazmaktır. Bu benim hem hobim, hem mesleğim. Dediğim gibi grafik, müzik v.b. alanlarda da epey tecrübem oldu ama başarılı olamadım.

Benim bakış açımdan önemli olan şey her konuda yetenekli olmak değil ama ilgi duyduğun konularda mutlaka bilgi sahibi olmak. Mesela grafiker değilim ancak;

* Pixel grafik yapmışlığım var. Birçok tekniği bilirim. Çevremdeki ultra yetenekli pixel grafikerler sağolsun (Hydrogen, Turbo, Datura, Arcane, Spritus v.b.) pixel grafik üretim aşamalarını senelerce canlı olarak izleme şansına eriştim. Beceremesem bile bu konu hakkında bazı pixel artistlerden bile çok teorik bilgim var. Yetenek yok ama bilgi yerinde. :)
* İlüstrasyon ya da grafik yapmayı hiç denemedim bile. Ancak Photoshop gibi programları bazı advanced özellikleri dahil olmak üzere çok iyi kullanabilirim. Bu en azından belli bir seviyeye getirilmiş bir tasarımı teslim aldıktan sonra bir daha grafikere ihtiyaç duymadan işi uygulamam konusunda bana çok fayda sağlamıştır.
* 3dsMAX kullanmasını her ne kadar giriş seviyesinde biliyor olsam da MAXscript bilirim ve bir 3d artistin bana vereceği MAX dosyasını o anda kullanmaktan olduğum 3d engine'e uygun şekilde export edebilecek bilgiye sahibim (bu günümüzde çok daha kolay ama 10 sene önce o kadar kolay değildi).
* Her ne kadar grafiker olmasam da bu güne kadar tasarımı da dahil web siteleri hazırlamışlığım ve müşterilerime beğendirmişliğim vardır.

Müzik konusuna gelelim.

* Hiçbir müzik toolunu hakkıyla kullanamam. Zamanında (90 sonları) Cakewalk harici hiçbir programda müzik yapmışlığım da yoktur. Ancak trackerların genel yapısına hakimimdir. Gerektiği noktada hazır bir track'e ihtiyaç doğrultusunda müdahele edebilirim.
* Commodore 64'de birkaç sene öncesine kadar hiç müzik editörü hazırlama gibi bir girişimim olmamıştı. Hatta hatta SID konusunda yeterli bilgim bulunmuyordu. Henüz yayınlanmamış bir 4k oyun projesi için kendi SID playerımı yazdım ve bu sırada basit bir SID editörü yazmak için gerekli bilgiyi edinmiş oldum.

Ben buna önem veriyorum. Yani ben ne grafiker sayılabilirim ne de müzisyen. Ama her iki konuda da yeterli bilgim vardır. Bunun bana sağladığı en büyük avantaj ise;

Scene'de;

* Grafiker'den grafikleri, müzisyen'den müzikleri isterim. Materyeller (c64 binary, psd, max, xm v.s.) elime ulaştıktan sonra gerisini kendim halledebilirim. Gerekirse bunlar üzerinde modifikasyonları da kendim yapabilirim.

İş hayatında;

* Yine PSD, AI, M4A v.s. gerekli materyalleri aldıktan sonra işin gerisini ben halledebilirim.

Bunları yazma sebebim şu. Benim neslim için bu yazdıklarım hemen herkeste olan özelliklerdi. 30+ yaşındaki birçok arkadaşım, hele hele scener arkadaşlarım "ulan bu yazdıkların da iş mi, meziyet mi?" diyorlardır eminim, çünkü hemen hepsinde var benzeri özellikler. Yani zamanında herkes her şeyin bir ucundan tutardı. Tek başına tepeden tırnağa ürün üretebilen birçok adam vardı çevremde. Ancak nesil geçtikçe işler değişti.

Hadi örnek olarak scene'i bırakalım, iş dünyasına gelelim. Bugün bir web developer arıyorum. İş bir kişinin tek başına kolaylıkla yapabileceği bir iş. Adaylar geliyor. "Ben backend developer'ım, frontend'e karışmam, işim olmaz, anlamam da zaten.". "Ben frontend developerım, database, SQL, web servis yazmak falan bu tür işlere bulaşmam"...

Belki de ulaşılması gereken ideal nokta budur, son derece kurumsal firmalar için de oldukça mantıklı. Ancak net bir biçimde bana ters. :)

Ekibimde çalışan genç bir arkadaş var, çok da başarılı bir çocuk. Tek başına tepeden tırnağa web tabanlı uygulama ve site yapabiliyor. Bana diyor ki "abi ben backend tarafında kendimi geliştirmek istiyorum, frontend bana o kadar keyifli gelmiyor". Bak işte bu başka, buna eyvallah. İlerleyen dönemde ekip büyüdüğü zaman bu elemanı istediği şekilde pozisyonlandırabiliriz. Benim derdim X ile Y oldukça yakın ilişkili teknolojiler olduğu durumda "ben Xciyim, Y'den hiç anlamam" durumu oluyor. Merak da mı etmedin be kardeşim?

Uzun uzun ve kendimden çok sayıda örnek içeren bu yazının sonunda başta verdiğim ana fikri geliştirerek tekrarlıyorum.

* Yeteneğiniz varsa yeteneğiniz olan her konuda kendinizi geliştirmeye bakın.
* Yeteneğiniz olmayan konular varsa da kendi limitlerinizde o konuya hakim olabileceğiniz kadar hakim olmaya çalışın ama kalkıp başımıza Ajdar kesilmeyin, sınırlarınızı bilin. :)
* Bonus olarak uzmanlaşmakta olduğunuz alana sıkı sıkıya bağlı şeyler varsa bu konularda da mutlaka belli bir seviyeye kadar uzmanlaşmaya gayret gösterin.

Tamamen kişisel fikirlerimdir, hataya açıktır. Sorgusuz sualsiz feyz alınmamalıdır. :)

alobarnon:

--- Alıntı yapılan: skate - 06.01.2014 07:32:41 ---Tamamen kişisel fikirlerimdir, hataya açıktır. Sorgusuz sualsiz feyz alınmamalıdır. :)

--- Alıntı sonu ---

Gerçekten hoşbulduk :)

Bu forumda kim ne yazıyorsa zevkle okuyorum, sanırım doğru yerdeyim :)

Yazdıklarınızı doya doya okudum ve kişisel görüşünüzde bi kişilik daha yer açabilirseniz sevinirim :)

"Biz böyle olduğumuz için" demiyorum gerçekten, bana doğrusu buymuş gibi geliyor... Yani çünkü bunlar birbirlerinden inşaatçılık ve aşçılık gibi ayrılan şeyler değil sonuçta.... ve hiçbi zaman öğrendiğin şey "elinde patlamıyor".... ister grafiker ol, ister coder, ister başka bişey, bilgisayar içinde öğrendiğin herşeyin mutlaka başka bir dalda işe yarayacağı gün gelip çatıyor... :)

Hydrogen:
19 yaşında Laos'ta 900 metreden rüzgarlı havada birini vurmuştum.
Dünyada 8 bilemedin 10 kişi o atışı yapabilir.
İşte dostum ben bundan başka hiç bir şey bilmem.

Sonra bu çalar:P
http://www.youtube.com/watch?v=nW8mvWJ8WQE

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

[*] Önceki Sayfa

Tam sürüme git