ref/crescent'in review'ını da daha erişebilir olması açısından kendisinin izniyle buraya pasteliyorum:
(
http://arda.kisafilm.org 'tan alıntıdır.)
Breakpoint’in 8 yıl devam ettikten sonra sona ermiş olması scene’de büyük bir boşluk yaratmış olsa da, verilen tüm mesajlar önümüzdeki yıl paskalya’da büyük bir demoparty olacağı yönündeydi. Scamp (organizatör), kapanışta bağıra bağıra, “paskalyada kimse evinde oturmayacak!” diye izleyicilerden söz alırken, farbraush demosunun sonunda “breakpoint’in bitmesi sorun değil, easter parti geleneği sürecektir” diyordu. Ki biliyoruz ki Farbie ile Breakpoint göbekten birbirlerine bağlılar. Bayrağı şimdiden devretmiş olmalarını umuyorum.
Konuyu fazla dağıtmadan Breakpoint’e damgasını vuran arkadaşlarımızı kutlamak istiyorum, Nightlord, Hydrogen, Endo, Norvax, Datura ve Sk8, C64 demo kategorisinde disketin iki yüzünü de kaplayan, 16 dakikalık bir demo ile katıldılar. Bu demo üzerinde yaklaşık 3 yıldır çalışıyorlardı. Bu çalışmalarının karşılığı Breakpoint birinciliği oldu. Demo’nun içeriğini detayıyla incelemek istiyordum, kısmet bu güneymiş.
SNAPSHOT (GLANCE)“No Plot, No Foreplay” mottosuyla açılışı yapan demo, tıpkı söylediği gibi, salt porno. Konu yok, ön sevişme yok, direk olarak yakın plan giriş çıkış gösteriliyor. Çoğu zaman gösterilen efektin ne kadar büyük uğraşlarla yapıldığı ve dahiyane olduğunu çözdüğünüzde heyecanlanırsınız. ışte bu gibi durumlara “Coder Porn” yani “Programcı Pornosu” deniyor. Ortalıkta memeler, popolar olmasa da, benzer bir keyif yaşadığınız için. Snapshot, bu bağlamda sürekli porno sunuyor. Glance, demodaki tüm efektleri çok iyi cilalamış. Tüm bölümlerin sürelerine ve ilerleyişine çok dikkat ettiklerini çok iyi bildiğim için tüm demonun genelde ritminin düşük olmasının bir sanatsal tercih olduğunu söyleyebiliriz. Ben kendi adıma demoyu daha hızlı kesmelerle hızlandırılmayı tercih ederdim, Glance ise, demosunda bunu bir korku filmi kurgusu edasıyla, izleyiciyi önce yatıştırıp, peşine efekt ile saldırmayı seçmiş.
şimdi tek tek bölümlere bakmak istiyorum, bu incelemeyi yazarken Glance’e arkadaş kayırması yapmayacağım, artık son derece profesonel olduklarını gösterdiler, direk en büyüklerle karşılaştıracağım, topal oldukları yerde de söyleyeceğim:
1.Mono surround: gfx datura, code skate, sfx hydrogen (20 Saniye)Doğrusu ilk izlediğimde değişik frekanslarda sesin farklı yönlerden geliyormuş gibi algılanmasını exploit ettiğini düşünmüştüm, ama bende böyle bir etki oluşmadı. Sid’ işlemcisinin bu kadar yüksek frekanslara ulaşmasını da beklemiyorum. Sanırım bu kısım sadece bir espriden ibaret. ıçerideki uçlarında üç tane küre olan garip şekil aslında demonun ilerleyen dakilalarında karşımıza bolca çıkacak 3d efektlerin habercisi. Bu bölümde bir mucize yok, ondan devam edelim.
2.Yapanlar : gfx hydrogen, code endo/norvax (50 Saniye)Peşine durgun tam ekran grafiklerden oluşan sunum geliyor. Kod’da Nightlord, Norvax, Endo, Skate, Grafikte Datura ve Hydrogen, Müzikte yine Hydrogen ve Nightlord’u görüyoruz. Demo yavaş bir başlangıç yapıyor, müzik de tekrarlarla harekete geçmeye hazırlanıyor. Bu bölümde çalmaya başlayan müziğin adı “gun slinger” yani “Silahşör”. Müziği Hydrogen yapmış. Doğrusu demodaki tüm müzikler dilime dolandı, hafta boyunca evde beeper gibi gezdim. Bu arada “Konu yok, ön sevişme yok” metni yavaşça beliriyor.
3.Snapshot açılış/kaykay: code endo, gfx hydrogen (26 sn)Müzik iddialı başlıyor ve aniden hızlanıyor, fakat müzikteki bu hızlanma görüntüde kendini gösteremiyor. Fotografı iyice incelememiz için bolca süre bırakılmış. Bu bölümün ilk 10 saniyesi durağan. Başında küçük bir animasyon var, demoscene’in oluştuğu yılların sembolü bir kaykay dönerek ekrana yaklaşıyor. 80′lerde çocuk olup da skateboard’u olmayan azdır. Bu arada altta kalmış bir fotografta Glance’in 2005 yılında yaptığı “Living” isimli demo’ya bir gönderme yapılıyor. Bu kısmın görsel olarak çok statik olmasını bundan sonra gelecek öldürücü efektin hesaplanmasına bağlıyorum.
4.3d trailblazer (3d damalı yüzey): code: nightlord (51 saniye)Trailblazer 1986′da çıkmış bir oyun, damalı yüzeyli, ufka uzanan bir yol üzerinde zıplayan topu kontrol ediyorsunuz. ısmini burdan almış olan bu efekt, demolarda sıkça görülür. Genellikle sağa sola ve ileri geri hareket eder. Fakar nightlord burada açı değiştiren, perspektifli bir trailblazer yazmış. Bu part bana demonun sonunda görülecek TBL tünel’inin primitif hali gibi geliyor. Burada bir geridönüşüm yapılmış olabilir mi acaba Nightlord’a sormak gerek. C64 platformuna benim gibi yabancı olan birsürü kişi bu efektin değerini bilemedi. Ben de ilk izlediğimde pek anlamamıştım yapılan işi. Birçok izleyiciye göre, chunky denilen büyük pixellerden oluşuyor, bu sebepten renkler de ciddi bir bantlaşma oluyor, bayağı bir düşük çözünürlük. Renkler de klasik commodore kahverengisi. Fakat dikkatli düşününce bu c64′de yapılan ilk 3d trailblazer üstelik hızlı çalışıyor. Süresi biraz uzun, fakat bu efektlerin precalc (önceden çizdirilmiş animasyon) olmadığını göstermek için biraz ekranda tutmak gerekiyor, bu sebepten bu uzunluk kabul edilebilir.
5.Salyangoz: gfx: Datura (25 saniye)Arada bir mantar üzerinde duran bir salyangoz grafiği çıkıyor. Fantastik bir mekan, mantar, salyangoz ve gezegenler arası uçuş… Birileri amsterdam’a fazla gidiyor herhalde
6.Göl: gfx hydrogen, code skate (15 saniye)ızlerken alkışın ilk koptuğu bölüm buydu. Yiğidi öldür hakkını ver demişler, skate burda çok temiz bir iş çıkarmış. Efektin girişten itibaren çalışıyor olması da dikkate değer. Çoğu zaman kaydırma işlemi bittikten sonra çalışır bu tür efektler ama daha ekranın dışından gelirken yansıma efekti hesaplanmaya başlanıyor. Bu efekt de oldskool demolarda sıkça görülen bir efekttir ama bir 8bit’te bu kadar akıcı olması alkışlanacak bir durum. Grafik Hydrogen’in elinden çıkmış, 4 renkten oluşuyor. Köşede duran film kamerası ile “snapshot” konseptine dönüş yapılıyor.
7.Filming Istanbul: code skate (20 saniye)Önceki efekt negatif bir filme dönüşüp ekranın üstünten akıp gidiyor. Peşine bir dürbünlü tüfeğin görüntüsü geliyor. ıstanbul’un ünlü silüetini görüyoruz. Burada garip bir efekt var, isim veremeyeceğim. Ama dikine resize ediliyor pixeller. Arada “filming istanbul” yazılmış, istanbul’un “i” si Türkçe bırakılmış. Buradaki metin, demoda bir efektle beraber görülen tek metin.
8.Snapshot (26 saniye)Bu kısım bir sonraki efekte hazırlık için gerekli yüklemelerin yapıldığı bölüm. Fotograf makinelerinde kullanılan elektronik yazı ile “Snapshot” metni oluşturulmuş.
9.Dikey wolf3d: code skate (20 saniye)3d bir ortamda dikey olarak gezinmenin gösterildiği kısım bu demonun en önemli iki efektinden birisi. Bu bölüm bence Edge of Disgrace’in iç içe dikey dönen küplerine meydan okuma olmuş. Efekt tam ekran, çok hızlı, 3d gibi görünüyor ama bu dikine yapılan 3d’nin c64′ün yatkın olduğu bir trick olduğunu düşünüyorum. Raster efektleri ile bir ilgisi var mı bilmiyorum. Bu tekniği bundan sonra da birçok demoda göreceğimizi sanıyorum. Newschool’un göz bebeği olan gerçek 3d’ye yaklaşma isteği modern democuları cezbediyor. Sonuç olarak çok başarılı, etkili, demonun omurgasının bir parçası bir bölüm.
10. Turbulance: code nightlord (44 Saniye)3d’nin peşine hemen 2D bir efekt konmuş. Simetrik 4 parçadan oluşuyor, zx spectrumda düşük çözünürlükte sıkça görülen bir efekttir, c64′de ilk defa yapılıyor. Üstelik çok hızlı çalışıyor ve çözünürlüğü de güzel. Fakat süresi biraz uzun tutulmuş. Aşağıda Nightlord’un turbulance’ı ve hemen altında zx spectrumda tryptomine dream’dan benzer bir efektten görüntü var.